Utkast nr 1 for innspill

Samarbeidsforum ønsker dine innspill på langsiktig plan. Første innspillsrunde har frist 18. august. 

Prinsipper for fordeling av tilskuddsmidler

a) Fordeling mellom offentlige og private eiere

Både offentlige og private barnehage- og skoleeiere i Nordland kan melde behov og motta tilskudd. Private aktører kan inngå i kommunale satsinger eller melde egne behov.
Statsforvalteren beregner en veiledende pro rata-fordeling basert på årsverk i barnehage og skole. Denne brukes som grunnlag, men er ikke styrende.
Til diskusjon: 
-    Hvordan sikre fordeling mellom små og store eiere
-    Tiltak på tvers kommuner, fylker – eks private eiere skole / bhg

b) Fordeling av midler mellom barnehage og skole

Samarbeidsforum i Nordland legger til grunn at midlene sees i sammenheng. Statsforvalteren må likevel følge med på eventuell systematisk skjevfordeling over tid.
Midler til spesialpedagogikk og inkluderende praksis integreres i både skole- og barnehagesatsinger.
Til diskusjon: 
-    Hvordan sikre fordeling ml bhg og skole. (Årsverk, eller % fordeling, eller overordnede prinsipper – og hvordan sikre dette?) 

c) Fordeling av midler mellom eiere og UH/fagmiljøer

Barnehage- og skoleeiere har hovedansvaret for kompetanseutvikling.
Samarbeidsforum ønsker at en betydelig andel av midlene går til universiteter, høgskoler, fagskoler og relevante kompetansemiljøer som bidrar i partnerskapene.
Det vurderes ikke som hensiktsmessig å fastsette en absolutt prosentfordeling, men UH-tilgangen i fylket skal sikres over tid.
Midlene kan tildeles til partnerskapet for å
•    Analysere og vurdere tiltak
•    Planlegge tiltak
•    Gjennomføre tiltak
Til diskusjon: 
-    Bør det være en fast fordeling mellom eier og UH? 
-    Hvordan sikre at behov for tiltak analyseres i partnerskapet?

d) Aktører i partnerskapene

Partnerskap med universiteter og høgskoler er hovedmodellen i Nordland, men det åpnes også for samarbeid med fagskoler og andre relevante miljøer, spesielt innenfor spesialpedagogikk. Partnerskap med fagskoler kan være særlig relevant for assistenter og fagarbeidere i barnehage og skole/SFO. 
Andre kompetansemiljøer kan inngå som tredje part ved særskilt behov, men UH og fagskoler skal være hovedaktører. 
Til diskusjon: 
Hvordan vurderer dere behovet for andre kompetansemiljø?

e) Prioriterte tematiske fagområder (2026–2029)

  • Samarbeidsforum i Nordland skal prioritere:
  • Trygt og godt barnehagemiljø og skolemiljø
    • Barnehage: Tydelige voksne som legger til rette for et godt lekemiljø. Fra observasjon til iverksetting av tiltak. Samiske perspektiver
    • Skole/SFO: Forebyggende tiltak. Tydelig voksne som legger til rette for et godt læringsmiljø. Kompetanse i å avdekke og følge opp læringsmiljø.
  • Samiske perspektiver
  • Spesialpedagogikk 
    • Høyfrekvente vansker
    • Tiltak som bidrar til tett samarbeid med PP tjeneste og barnehage og skole
    • Kompetanse på å avdekke vansker tidlig, og sette inn tiltak
  • Tidlig innsats og språkutvikling i barnehage og skole
    • Barnehage: Legge til rette for et godt lese og språkmiljø. Avdekke og sette inn tiltak raskt og målrettet. 
    • Skole: Dysleksi. Intensiv opplæring. 
    • Elever med høyt læringspotensial
  • Styrking av profesjonsfellesskap
    • Digital kompetanse og pedagogisk bruk av teknologi
    • Barnehage- og skolebasert vurderingsarbeid
    • Samiske perspektiver
  • Tiltak som når mange – f.eks. fellestiltak barnehage/skole

Til diskusjon: 
-    Skal det legges til rette for prioritert rekkefølge ved fordeling av midler?
-    Andre prioriteringer?

f) Langsiktighet og forutsigbarhet

Behov kan meldes og tildeles for inntil tre år. Utbetaling av midler forutsetter videre statlig bevilgning. Etter tre år forventes det at tiltak går over i ordinær drift.
Samarbeidsforum kan vedta en regional fordelingsnøkkel basert på årsverk, geografi og særlige utfordringer.
Til diskusjon: 
Bør det være en maksgrense for hvor stor andel av midlene som kan låses for flere år?

g) Andre prioriteringer i Nordland

Koordinatorfunksjon: utgangspunktet er at eier skal ha kapasitet til å drive kompetanseutvikling. Det kan tildeles midler til koordinator dersom

  • Eiers kapasitet og kompetanse er lav
  • Tiltaket er komplekst og involverer flere instanser
  • Midler til koordinator kan maks være 15% av en lærerårslønn
  • Tiltak som bidrar til kompetanse og stabilitet i sårbare områder

Til diskusjon: 
Hvordan kan koordinatorfunksjonen konkretiseres best mulig?

h) bruk av midler og rapportering

Eier: Eier skal beskrive sin egeninnsats i tiltaket. Det er forventet at eier har kapasitet til å følge opp partnerskapet gjennom denne egeninnsatsen. Eier sin andel av tildelte midler kan brukes til

  • Utviklingsveileder
  • Samlinger for ansatte som et ledd i tiltak, ikke kurs
  • Ivareta rammefaktorer der andre regler ikke legger godt nok til rette, f.eks. i barnehage og SFO

UH/kompetansemiljøer: Skal levere en konkret oversikt over hva midlene skal brukes til i behovsmelding. 


Rapportering: Det skal leveres et enkelt regnskap (ikke revisorgodkjent) for bruken av midlene ved rapporteringstidspunktet. 

Til diskusjon
Innspill til dette?

Andre momenter

Du finner noen andre momenter i tillegg til dette i pdf versjonen