Rapportene fra partnerskapene 2024- vår 2025 er publisert

Partrnerskapene i Regional ordning, desentralisert ordning og Kompetanseløftet har i løpet av sommeren levert rapportering på tiltakene det ble tildelt midler til i 2024.

Tablet og rapporter i papir
Foto: AS Photografy / Pixabay.com.

Les rapportene her. For hver ordning er det i tillegg til rapportene fra de enkelte partnerskapene, en samlerapport for Nordland. 

Kort oppsummert kan vi si at i Nordland viser disse:

Regional ordning 

  • 78 % oppgir at tiltakene har ført til praksisendring og styrket det profesjonelle læringsfellesskapet i barnehagene.
  • Det er etablert nettverk på tvers av barnehager og kommuner, og flere barnehager har endret rutiner, særlig i overgang mellom barnehage og skole.

Eksempler:

  • Narvik: Prosessveiledning fra UH har styrket lederteam og voksenrollen i lek.
  • Hemnes: Relasjonsbygging har ført til tryggere og mer inkluderende miljø for barna.
  • Andøy: Språksatsing har ført til økt kompetanse og samarbeid med foresatte og bibliotek.

Uniiversitet/Høgskole har brukt erfaringer fra partnerskapene til å:

  • Videreutvikle lærerutdanningene (emneplaner, undervisningsopplegg, pensum).
  • Skape bro mellom teori og praksis gjennom praksiseksempler og deltakelse i undervisning.
  • Styrke interne strukturer for erfaringsdeling på tvers av campuser.

Desentralisert ordning

  • 94 % rapporterer at tiltakene har styrket det profesjonelle læringsfellesskapet.
  • 88 % oppgir økt felles oppmerksomhet om temaene og målsettingene.
  • Tiltakene har bidratt til økt samarbeid på skolene, og mange rapporterer om konkrete endringer i undervisningspraksis, særlig innen vurdering, begynneropplæring og inkluderende praksis.

Flere kommuner rapporterer om økt læringsutbytte og trivsel blant elevene.

Eksempler:

  • Vefsn: Indikasjoner på forbedrede resultater på nasjonale prøver i lesing.
  • Bodø: Evaluering viser redusert læringsmiljøutfordringer og økt trivsel.
  • Narvik: Kompetanseutviklingsmodellen har ført til endringer på skolenivå.

Kompetanseløftet

  • Det er bred deltakelse fra barnehager, skoler, SFO, PPT og UH, med tydelig fokus på inkluderende praksis, spesialpedagogikk, og tverrfaglig samarbeid.
  • Kompetansen er organisert tettere på barna og elevene, og det er utviklet konkrete verktøy og rammeverk for vurdering, kartlegging og tiltak.

Eksempler:

  • Narvik: BTI, pedagogisk analyse og fagveiledernettverk har styrket tidlig innsats og samhandling.
  • Rana: Barnehagebasert kompetanseutvikling og styrket vurdering av språk og språkmiljø.
  • Bodø: Rammeverk for atferd som utfordrer og systemrettet arbeid i PPT.

Endringer fra 2026

Det blir endringer i ordningene fra 2026. Du kan lese mer om dette her. 

Publisert 05.09.2025