Høye forventninger til praktisk estetiske fag

Skoleeiere, ledere og lærere forventer at de praktiske og estetiske fagene skal gi elevene andre perspektiver og erfaringer enn det de gjør i de andre fagene.

utklipp fra forsiden til Utdanningsdirektoratet sine nettsider om evaluering av fagfornyelsen
Foto: Forside evaluering fagfornyelsen / Udir.no.

Det viser delrapport 1 og 2 fra evalueringen av fagfornyelsen i fire fag. 

Hovedfunnene er

  • Det knyttes store forventninger til de praktiske og estetiske fagenes bidrag til opplæringen.
  • Mer generelle kompetansemål i LK20 gjør at læreplanene ikke har blitt mindre omfattende.
  • De praktiske og estetiske fagene forventes å bidra med praktiske arbeidsformer inn i andre fag i LK20.
  • Lærere, skoleledere og skoleeiere har stor tro på at fagene representerer viktige verdier for skole og samfunn.
  • Det kan være vanskelig å ta i bruk hele læreplanen.
  • Lærere i de praktiske og estetiske fagene har stort handlingsrom i hvordan de praktiserer fagene, men det kan også oppleves krevende hvis de er «alene» om ansvaret.
Publisert 19.10.2023