Sluttrapport om inkluderende praksis

Et vellykket inkluderingsarbeid krever god forankring blant kommune- og enhetsledere, fordi det bør ses i sammenheng med kompetanseutvikling og god utnyttelse av personalmessig kapasitet.

Foto: Faksimile sluttrapport / udir.no.

Dette viser sluttrapporten fra pilotene for inkluderende praksis.

Et hovedfunn fra følgeforskningen er at dette endringsarbeidet har vært krevende og fordret mot, både fra dem som har ledet innsatsen, og fra dem som har deltatt i den. Det er nødvendig med omfattende verdi- og holdningsendringer for å jobbe mer inkluderende, i tillegg til nye ferdigheter, samarbeidsmåter samt endring av innsatsområder for de involverte profesjonene. Forankring av endringsarbeidet, både i alle ledd i ledelsen, men også blant alle ansattgruppene, er helt avgjørende for å lykkes.

Økt tilstedeværelse fra PPT i barnehager og skoler viktig

Pilotkommunene erfarer at pedagogene og PP-rådgiverne lærer av hverandre, og at terskelen for å drøfte konkrete utfordringer blir lavere. Samtidig byr tettere samarbeid også på noen utfordringer; PP-tjenestens uavhengige rolle kan settes på prøve, spesielt der PP-rådgiver også er rekruttert fra barnehage og skole og ansatt under rektor/styrer. Flere erfarte også at den nye rollen for PPT gir økt arbeidsbelastning og kapasitetsutfordringer.

Kobles til kompetanseutvikling

De av pilotkommunene som har koblet arbeidet i piloten til kompetansesatsinger, og som dermed har jobbet med felles læring og samskaping, i for eksempel Inkluderende barnehage- og skolemiljø eller Rekomp/Dekomp og Kompetanseløftet, har dratt god nytte av dette.

Publisert 30.12.2022