Ledere har høy motivasjon for videreutdanning

Barnehage- og skoleeledere som tar modulbasert videreutdanning er høyt motiverte, men synes det er krevende å kombinere med lederjobben.

Høgskolen i Innlandet - Lillehammer
Foto: Ivar Ødegaard.

Dette er et av hovedfunnene i Deltakerundersøkelsen for barnehage- og skoleledere 2022. 

Selv om deltakerne er høyt motoverte for videreutdanningen, er det krevende å gjennomføre på toppen av en krevende lederjobb. Omtrent 80% opplyser at de ikke får avlasting for sine daglige oppgaver mens de var på samling.

Deltakerne opplever læringsutbyttet som godt. Spesielt nevnes mulighetene for formelle og uformelle samtaler, etablering av nettverk og utprøving av ny praksis på egen arbeidsplass. 

Det er tre ganger så mange som avbryter studiene som for andre rektor- og styrerutdanninger. 

Publisert 29.11.2022