Svekket SFO-tilbud til elever med særskilte behov

Første delrapport fra NTNU om implementeringen av ny rammeplan i SFO er klar. Den tyder på at barn med særskilte behov blir dårligere ivaretatt i 2022 enn i 2018. 

Barn springer i korridor. Illustrerer elever, skole, glede, skolehverdag, friminutt, kjønn, gutt, jente, ransel.

Ifølge rapporten er det færre ledere og ansatte som oppgir at de samarbeider med foreldrene til disse barna. Det er ogå færre som opplever et godt samarbeid mellom hjelpetjenester, lokalt støttenettverk og SFO. 

Lite sammenheng med skolens arbeid

Støtte til skolens arbeid var lavt prioritert i 2018, og er blitt enda lavere prioritert i 2022. Under 20 prosent av de ansatte i SFO oppgir at arbeidet med rammeplanen for SFO har vært koblet til skolens arbeid med nye læreplaner, og til skolens arbeid med DEKOM og Kompetanseløftet. 

Mye tyder på at dette er et område som bør sees på i forbindelse med tilskuddsordningene for lokal kompetanseutvikling i barnehage og grunnopplæring. 

Publisert 03.06.2022