Ny langsiktig plan fra 2026
Hva skjer med kollektiv kompetanseutvikling i Nordland?
Her har vi forsøkt å svare ut noen spørsmål om endringene i ordningene for lokal kompetanseutvikling - kollektiv kompetanse utvikling i barnehage og grunnskole, og kolektiv kompetanseutvikling i videregående opplæring.
De fire tilskuddsordningene (rekom, dekom, dekom-Y og kompetanseløftet) blir fra 1. januar 2026 til to ordninger - Kollektiv kompetanseutvikling for barnehage og grunnskole, og Kollektiv kompetanseutvikling for videregående opplæring. Forskriftene for disse ordningene er nå på høring med frist 1. oktober.
Dette betyr at det må utarbeides nye langsiktige planer for kollektiv kompetanseutvikling for henholdsvis barnehage og grunnskole, og videregående opplæring. Dette ansvaret har Samarbeidsforum, for videregående opplæring er det fylkeskommunen som har ansvaret.
Det skal også etableres et nytt samarbeidsforum for kollektiv kompetanseutvikling for barnehage og grunnskole i Nordland. Dette ansvaret har Statsforvalteren. Det er fylkeskommunen som etablerer Samarbeidsforum for videregående opplæring.
Det er fylkeskommunen som har ansvaret for å utarbeide en ny langsiktig plan for videregående opplæring.
For barnehage og grunnskole, har Samarbeidsforum i Nordland satt ned en arbeidsgruppe som ser på arbeidet og veien videre. Før sommeren ble det vurdert at det var nødvendig med mer "kjøtt på beinet" for at eiere og andre interesserte i Nordland skulle kunne gi innspill.
Det er derfor utarbeidet et utkast til hva en langsiktig plan må/skal/kan inneholde som du finner i menyen til høyre. Alle kan kontinuerlig gi innspill underveis gjennom forms-skjema. Det bli gitt innspill på enkelte elementer, eller på alt. I første omgang er det satt en frist til 21. september for å gi innspill, slik at arbeidegruppa kan ta dette med til samling.
Foreløpig arbeides det mot en samling for Samarbeidsforum i Nordland og fagutvalgene som skal være 23. og 24. september. Alle regionene, samt PP-tjenesten er representert i fagutvalgene. Har dere innspill som dere ønsker å få opp på denne samlingen, ta kontakt med representanten for din region, eller send innspill innen 22. september til arbeidsgruppa.
På samlingen vil det bli diskutert utkast til ny langsiktig plan og sammensettingen av nytt samarbeidsforum. I etterkant av denne samlingen vil det bli publisert en tidslinje for det videre arbeidet og ev. frister.
Ut 2025 gjelder nåværende forskrifter for de tre ordningene rekom, dekom og kompetanseløftet, samt dekom-y for yrkesopplæringen.
Nåværende langsikige plan er også gjeldende frem til det blir vedtatt en ny.
For arbeidet med behov for 2026 må eiere og partnere i UH ta utgangspunkt i dette foreløpig.
I oktober vil det være klare tidslinjer og frister for prosessen frem til tildeling vår 2026. Det må tas høyde for endringer i dagens frister, slik at prosessen kan vare litt lenger ut på våren.
Hvordan fordelingen av midler til Nordland blir, er ikke bestemt. Dette vil bli klart senere i høst.
Samarbeidsforum i Nordland har nedsatt en arbeidsgruppe som skal utarbeide utkast til ny langsiktig plan gjeldende fra 2026.
Nå ønsker arbeidsgruppa å få innspill fra dere i barnehage og grunnskole på innholdet i ny langsiktig plan. Det er utarbeidet et utkast basert på forslaget til ny forskrift for Kollektiv kompetanseutvikling i barnehage og grunnskole §§ 8 og 9:
§ 8 Samarbeidsforums sammensetning og oppgaver
Samarbeidsforum skal inkludere representanter for offentlige og private
barnehage- og skoleeiere, kommuner som barnehagemyndighet, universiteter og
høyskoler med geografisk nærhet til regionen og de mest sentrale
arbeidstakerorganisasjonene. Samarbeidsforumet må ivareta tilstrekkelig
representativitet og ha en hensiktsmessig størrelse.
Andre aktører kan inviteres til å delta. Dette kan for eksempel være
representanter fra Statped, PP-tjenesten, KS, PBL og andre fagorganisasjoner.
Samarbeidsforum skal utarbeide en langsiktig plan med prinsipper for
fordeling av tilskuddsmidler i sitt fylke. Den langsiktige planen må være i tråd med tildelingskriteriene i § 4 og føringene i § 9.Samarbeidsforum skal drøfte statsforvalters forslag til årlig fordeling av tilskuddsmidler.
For å sikre langsiktighet og forutsigbarhet kan samarbeidsforum bli enige om
en regional fordelingsnøkkel basert på årsverk i regionen, geografiske forskjeller og særlige utfordringer i regionen. Dette synliggjøres i langsiktig plan.
§ 9 Føringer for samarbeidsforumets langsiktige plan
Samarbeidsforumets langsiktige plan skal legge føringer for:
a. fordeling av midler mellom barnehage og skole med utgangspunkt i lokale
behovsvurderinger og målene for tilskuddsordningen
b. fordeling av midler mellom eier og universitet, høyskoler, fagskoler og andre
relevante kompetansemiljøer
c. prioriterte tematiske områder, herunder fordeling av midler til
spesialpedagogikk og inkluderende praksis
Du finner første utkast med noen tema for innspill her. Første frist er 18. august.