Rapportene fra partnerskapene 2024- vår 2025 er publisert
Partrnerskapene i Regional ordning, desentralisert ordning og Kompetanseløftet har i løpet av sommeren levert rapportering på tiltakene det ble tildelt midler til i 2024.

Les rapportene her. For hver ordning er det i tillegg til rapportene fra de enkelte partnerskapene, en samlerapport for Nordland.
Kort oppsummert kan vi si at i Nordland viser disse:
Regional ordning
- 78 % oppgir at tiltakene har ført til praksisendring og styrket det profesjonelle læringsfellesskapet i barnehagene.
- Det er etablert nettverk på tvers av barnehager og kommuner, og flere barnehager har endret rutiner, særlig i overgang mellom barnehage og skole.
Eksempler:
- Narvik: Prosessveiledning fra UH har styrket lederteam og voksenrollen i lek.
- Hemnes: Relasjonsbygging har ført til tryggere og mer inkluderende miljø for barna.
- Andøy: Språksatsing har ført til økt kompetanse og samarbeid med foresatte og bibliotek.
Uniiversitet/Høgskole har brukt erfaringer fra partnerskapene til å:
- Videreutvikle lærerutdanningene (emneplaner, undervisningsopplegg, pensum).
- Skape bro mellom teori og praksis gjennom praksiseksempler og deltakelse i undervisning.
- Styrke interne strukturer for erfaringsdeling på tvers av campuser.
Desentralisert ordning
- 94 % rapporterer at tiltakene har styrket det profesjonelle læringsfellesskapet.
- 88 % oppgir økt felles oppmerksomhet om temaene og målsettingene.
- Tiltakene har bidratt til økt samarbeid på skolene, og mange rapporterer om konkrete endringer i undervisningspraksis, særlig innen vurdering, begynneropplæring og inkluderende praksis.
Flere kommuner rapporterer om økt læringsutbytte og trivsel blant elevene.
Eksempler:
- Vefsn: Indikasjoner på forbedrede resultater på nasjonale prøver i lesing.
- Bodø: Evaluering viser redusert læringsmiljøutfordringer og økt trivsel.
- Narvik: Kompetanseutviklingsmodellen har ført til endringer på skolenivå.
Kompetanseløftet
- Det er bred deltakelse fra barnehager, skoler, SFO, PPT og UH, med tydelig fokus på inkluderende praksis, spesialpedagogikk, og tverrfaglig samarbeid.
- Kompetansen er organisert tettere på barna og elevene, og det er utviklet konkrete verktøy og rammeverk for vurdering, kartlegging og tiltak.
Eksempler:
- Narvik: BTI, pedagogisk analyse og fagveiledernettverk har styrket tidlig innsats og samhandling.
- Rana: Barnehagebasert kompetanseutvikling og styrket vurdering av språk og språkmiljø.
- Bodø: Rammeverk for atferd som utfordrer og systemrettet arbeid i PPT.
Endringer fra 2026
Det blir endringer i ordningene fra 2026. Du kan lese mer om dette her.