Ny tid for tilskuddsordningene
Denne uka var medlemmer og varamedlemmer i Samarbeidsforum Nordland og fagutvalgene for barnehage, grunnskole og videregående opplæring samlet for første gang fysisk.
Målet for samlingen var å sikre at alle medlemmen har felles ståsted, få en bedre forståelse for Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis, samt å forberede prosessen for tildelinger i 2023.
Dette er første gang medlemmene er samlet etter at det ble vedtatt en ny organisering i november 2021. I tillegg vedtok Samarbeidsforum i Nordland ny langsiktig plan i august 2022. Denne gjelder for 2023 til 2026, men vil være førende for prosessene denne høsten frem til tildelingen gjøres våren 2023.
Spennende perspektiver
Professor Emeritus Sølvi Lillejord åpnet samlingen. Hun gikk blant annet gjennom hva som kjennetegner profesjoner og hvordan utdanningsprofesjonene skiller seg ut her, både fra gammelt av og i nyere tid. Som leder av ekspertgruppa for skolebidrag, gikk hun også gjennom deres funn.
Skoler som bidrar til elevenes læring undersøker og forbedrer sin praksis som en del av den daglige driften (Skolebasert vurdering). Ledelsen og lærere handler raskt når de avdekker mindre problemer og legger en plan for hvordan de skal håndtere de mer tidkrevende. Ekspertgruppa konkluderer derfor med at det trengs mer undersøkende og medvirkende aktivitet, og systemet må settes i stand til å jevnlig undersøke praksis og bruke undersøkelsen til å forbedre praksisen.
Barnets stemme er viktig
Bodø kommune fortalte hvordan de har arbeidet for å få barnets stemme inn i kompetanseutviklingen. Det er viktig å ikke bare høre barna, men også å undersøke med dem om de tiltakene som er iverksatt faktisk har effekt.
Narvik kommune og Nord universitet hadde innlegg om deres tanker om hvordan vi skal nå ut til alle enhetene og sikre et likeverdig tilbud for alle barn og elever.
Krevende kompetanseløft
Leder for PPD i Vesterålen og Lødingen, Kent Nyheim hadde innlegg om PPT sin rolle i kompetanseutviklingen. "Vi står i en skvis mellom individrettet og systemrettet arbeid", sier han.
Nord universitet holdt også innlegg om deres rolle i Kompetanseløftet.