Bekymret for laget rundt barnet
Fylkesstyret i Utdanningsforbundet Nordland har i vår uttrykt bekymring for konsekvensene av endringene i systemene rundt barn og unge og i opplæringslova.
Fylkesstyret peker på at det er flere parallelle endringsprosesser samtidig. Nedtrekk i Staped sine budsjetter, Kompetanseløftet og endringer i opplæringsloven med økt mandat til PP-tjenesten uten at det følger nye stillinger med. Fylkesstyret er derfor bekymret for hvilke konsekvenser endringsprosessene kan få.
Ulike behov
Særlig pekes det på behovene i små kommuner. Behovene kan endre seg fra år til år. Med reduksjon i tilbudet fra Statped og ingen tilførte ressurser til PP-tjenesten, kan det bli vanskelig for disse å skaffe denne kompetansen.
Basert på tidligere erfaringer frykter fylkesstyret også for en fragmentering av kompetansen, slik at den blir lite tilgjengelig for dem som trenger den mest.
Kompetanse
Endringene vil føre til økt behov for spesialpedagogisk kompetanse i barnehager og skoler. Dersom en skal ha mer spesialpedagogikk inn i lærerutdanningen, hva skal ut? Fylkesstyret er også bekymret for at grensen mellom allmennpedagogikk og spesialpedagogikk ska bli enda utydeligere.
Mindre tilgjengelighet fra Statped og de foreslåtte endringene i opplæringslova vil med stor sannsynlighet gi PP-tjenesten et større ansvar. Fylkesstyret mener det er for uklart hvem som skal gjøre hvilke oppgaver både under og etter denne prosessen.
Hva blir konsekvensene?
Vi er urolige for at når perioden til Kompetanseløftet er over, vil kompetansen være pulverisert. Et resultat da vil kunne bli at det blir mer tungrodd å få hjelp til det enkelte barn. Vi frykter at dette vil bety at den enkelte pedagog må løpe enda raskere i en allerede heseblesende arbeidshverdag, sier fylkesstyret.