Veiledning av etterlatte i bruk av Melding om ansvar for en gravferd

Takk for at du hjelper oss med å sette i gang innbyggertjenesten Digital gravferdsmelding!

Altinn-skjemaet "Melding om ansvar for en gravferd" ("ansvarsmeldingen") er første del av Digital gravferdsmelding, en digital innbyggertjeneste som bør brukes i forbindelse med dødsfall. For at etterlatte skal kunne bruke skjemaet, er vi avhengig av at du som helsepersonell kjenner til og presenterer løsningen til pårørende/etterlatte i forbindelse med et dødsfall. Målet er at løsningen skal gjøre det enklere for etterlatte.

 

Pilotering - oppstartsperiode

Ansvarsmeldingen er et Altinn-skjema, og målet er at det skal brukes i hele landet fra og med 2026. Vi har også som mål at bruk av skjemaet tas inn i alle helseinstitusjonenes rutiner ved død. For å skape en god løsning for de etterlatte, men og for dere som helsepersonell og for de andre aktørene; myndigheter, gravferdsbyrå etc., må vi starte i det små. Vi har derfor valgt ut kommunene i Vestfold og Bærum som pilotområde, og aller først starter vi i Tønsberg. Erfaringen vi gjør oss nå i starten vil legge føringer for resten av landet.

 

Hva gjøres i ansvarsmeldingen?

  1. En av de etterlatte, ektefelle, barn, eller forelder til den avdøde, bekrefter å ta ansvar for gravferden.
  2. I skjemaet kan det velges et gravferdsbyrå. Etter at skjemaet er signert og sendt inn, vil gravferdsbyrået få informasjon om å ta kontakt med den ansvarlige for gravferden. 
  3. I skjemaet det velges mellom kistegravlegging eller kremasjon.
  4. Det kan også velges hvilken kommune en vil gravlegge i, eventuelt søke om askespredning. 

Her kan du lese mer om gravferden, og om det å ta ansvar for denne. For at vi skal ha god kontroll nå i starten, og for at etterlatte ikke skal oppleve feil, må du hjelpe oss å velge ut de første som skal få bruke løsningen.

 

Forutsetninger for å prøve ut ansvarsmeldingen

Vi har satt noen grenser for i hvilke situasjoner skjemaet kan brukes nå i starten. Denne sjekklisten og prosedyren hjelper deg å velge ut de(n) første som skal bruke skjemaet, og hvordan skjemaet kan tas i bruk:

  1. Sjekk ut dette, kanskje før pårørende/etterlatte blir involvert:
    1. Forberedelsen kan starte når det er sannsynlig med et snarlig forestående dødsfall
    2. Den dødende må være folkeregistrert i Norge
    3. De pårørende må være i en av disse relasjonene til den døende: ektefelle, barn eller forelder (skjemaet kan foreløpig ikke brukes av samboer, eller noen med andre typer relasjoner til den døende)
    4. Skjemaet kan bare benyttes av etterlatte som er folkeregistrert i Norge
    5. Legen som skal skrive Elektronisk dødsmelding (EDM) må være tilgjengelig (på vakt)
  2.    
  3. Sjekk ut dette, enten i samtale på forhånd om hva som vil skje etter dødsfallet, eller etter at døden har inntrådt:
    1. Det må være sannsynlig at kisten eller urnen skal gravlegges i Tønsberg
    2. Skjemaet kan også brukes hvis asken skal spres i naturen, eller at kisten eller urnen skal føres ut av landet
  4.    
  5. Ring "produkteier" mellom 08-19 og si at du har et aktuelt dødsfall hvor skjemaet kan brukes. Ha fødselsnummeret til den døende/døde klart (11 siffer).
  6.    
  7. Etter at personen er død:
    1. Legen må snarest fylle ut første del av EDM. Første del må være fylt ut for at skjemaet kan brukes."Meld dødsfall til folkeregisteret". 
    2. Presenter løsningen for de etterlatte. Be den som vil ta ansvar for den videre prosessen om å gå inn på Altinn.no og søke opp "Melding om ansvar for en gravferd" (søkeord "gravferd"), eventuelt skann QR-kode.

 

Oppfølging

For å kunne ta med oss erfaringer inn i det videre arbeidet har vi laget tre enkle evalueringsskjema:

  1. Skjema som du eller den ansvarlige fyller ut etter innsending
  2. Skjema som du fyller ut for å gi dine tilbakemeldinger som helsepersonell
  3. Skjema som fylles ut i forbindelse med oppfølgingssamtale med de etterlatte

 

Mer informasjon

Lurer du på noe? Se https://gravferdsinformasjon.no/ eller send oss en epost til dgm@statsforvalteren.no

 

Fant du det du lette etter?