Veiledning til Digital gravferdsmelding
Velkommen! Her vil vi gi en kort innføring i hva Digital gravferdsmelding er, og hvordan den vil fungere mellom ulike aktører i forbindelse med gravferd.
Siden er under utvikling, og nytt innhold vil publiseres fortløpende. Informasjonen er beregnet på ansatte hos bl. a. gravplassmyndighet, krematorium, gravferdsbyrå og kommune.
Interessenter som ønsker å holde seg oppdatert kan gjøre dette ved å abonnere på nyhetsvarsel her.
Spørsmål og svar
DGM skal bli en tjeneste hvor innbyggeren kan få informasjon og få tatt viktige valg i forbindelse med gravferd og gravlegging. På sikt er målet å la innbyggeren kunne avklare forhold før død, kunne gjøre valg i løpet av en gravferd, og håndtert saker knyttet til et gravsted.
Målet med digital gravferdsmelding er å legge til rette for at etterlattes oppgaver og valg om gravferd og grav kan løses digitalt på ett sted, og på en sikker og effektiv måte.
Den første del av tjenesten som settes i gang i 2024 kalles "Melding om ansvar for en gravferd" (ansvarsmelding). Den skal gi innbyggeren en mulighet til å avklare hvem som skal ta ansvaret for gravferden, velge gravferdsbyrå og velge mellom kremasjon eller kistegravlegging. I tillegg vil det bli lenke til det eksisterende digitale søknadsskjema for askespredning. Etter hvert vil tjenesten gradvis bygges ut med nye funksjoner. Dette vil skje i tråd med brukernes behov og ønsker.
De funksjonene som foreløpig har høyest prioritet som kommende nye funksjoner er å gi mulighet for å lage en digital forhåndsfastsettelse av gravferdsansvar (jf. gravplassloven § 9 første avsnitt), og å kunne søke om askespredning i en fullintegrert versjon med DGM.
Innen utgangen av 2024 kan DGM tas i bruk i Bærum, Holmestrand, Horten, Tønsberg, Færder, Sandefjord og Larvik. Vi kaller disse kommunene pilotkommuner og her vil pilotering av DGM foregå.
Siste halvår 2024 vil være en innkjøringsfase. I første omgang vil innbyggere i Vestfold-kommunene og Bærum kommune gradvis få tilgang til Digital gravferdsmelding. Fra og med 2025 vil resten av landet etter hvert få tilgang. I første del av innkjøringsfasen vil det være noen få gravferder som tas gjennom DGM slik at vi underveis kan foreta forbedringer og endringer.
SFVT har inngått en samarbeidsavtale med Digdir om utvikling og drift av løsningen. Digdir er databehandler, og SFVT er behandlingsansvarlig for de oppgavene Digdir utfører på vegne av SFVT.
Det må foreligge en kundeavtale, dvs. et kundeforhold, mellom en fagsystemleverandør og deres kunder - for eksempel gravplassmyndighet, gravferdsbyrå eller krematorium. Oppfyllelsen av en slik kundeavtale er utenfor avtalestrukturen til Digital gravferdsmelding, men den vil kunne måtte endres som følge av tilslutningsavtalen.
En behandlingsansvarlig er en fysisk eller juridisk person som bestemmer formålet med behandlingen av personopplysningene og i hovedtrekk hvordan behandlingen skal gjøres.
Etter forskrift om Digital gravferdsmelding § 5 (åpnes i ny fane) har SFVT behandlingsansvar for personopplysninger som behandles i forbindelse med utvikling, administrasjon og drift av den tekniske løsningen Digital gravferdsmelding.
Gravplassmyndigheter, krematorier og gravferdsbyråer er likevel behandlingsansvarlige for sin egen behandling av personopplysninger i samsvar med reglene i personvernforordningen (åpnes i ny fane).
En databehandler er noen som behandler personopplysninger på vegne av den behandlingsansvarlige. En databehandler handler kun på instruks, og tar ikke egne avgjørelser om formålet med behandlingen eller om denne skal skje på en annen måte enn det som er avtalt med den behandlingsansvarlige.
Et fagsystem er et spesialutviklet dataprogram som ivaretar særskilte funksjoner innen et fagfelt. I vårt tilfelle dødsfall, gravferd og gravlegging. I fagsystemet foretas registrering og behandling av data knyttet til gravferdsbyråets oppgaver.
SFVT er prosjekt- og tjenesteeier for Digital gravferdsmelding. Dette betyr at SFVT avgjør hvilke funksjoner og tjenester som skal inngå i DGM. Som tjenesteeier er SFVT også behandlingsansvarlig for DGM.
SFVT avgjør hvilke gravplassmyndigheter, gravferdsbyrå og krematorier som kan benytte Digital gravferdsmelding. Målet er at alle relevante parter slutter seg til tjenesten.
SFVT kan stille betingelser for at gravplassmyhndigheter, krematorier og gravferdsbyråer kan knytte seg til Digital gravferdsmelding og utveksle opplysninger. SFVT kan også stille krav til funksjonalitet i fagsystemene som skal knyttes til tjenesten og deres kommunikasjon med nasjonale fellesløsninger (f. eks. maskinporten) for sikker tilgangsstyring for virksomheter som utveksler data.
SFVT kan stille betingelser om at gravplassmyndigheter, krematorier og gravferdsbyråer tar opp bestemte spørsmål i sin dialog med etterlatte.
SFVT kan også kreve kontaktinformasjon fra gravplassmyndigheter eller stille vilkår om at disse påser at egne kontaktopplysninger til enhver tid er oppdatert i Enhetsregisteret.
Prosjektet er plassert hos Statsforvalteren i Vestfold og Telemark, avd. justis og vergemål. Denne avdelingen omfatter også faggruppe gravplass, som ivaretar statsforvalterens regionale gravplassmyndighet. DGM er imidlertid ikke organisert under denne faggruppa, men sideordnet under felles avdelingsledelse.
Til daglig utvikles DGM av en prosjektgruppe bestående av personer fra både Digdir og SFVT.
På overordnet nivå har vi en referansegruppe og øverst en styringsgruppe. Lokale gravplassmyndigheter, krematorier og gravferdsbyråer deltar i begge disse utvalgene, og førstelinjetjenestene i gravferdssektoren er dermed godt representert på disse to nivåene.
Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) har flere roller i tilknytning til DGM. De viktigste er:
- Gjennom Altinn Sentralforvaltning (ASF) er Digdir databehandler for DGM på vegne av SFVT som behandlingsansvarlig.
- Gjennom sin utviklingsavdeling leverer Digdir den digitale fagkompetansen for utvikling av DGM.
- Digdir forvalter også Medfinansieringsordningen for samfunnsøkonomisk lønnsomme statlige tiltak, som skal bidra til bedre tjenester og en mer effektiv offentlig sektor. SFVT har fått midler gjennom denne ordningen for å realisere DGM. Digdirs forvaltning av denne ordningen ligger ikke til samme avdeling som leverer utviklingstjenester inn i prosjektet.
Nyheter
Melding om ansvar for en gravferd tilgjengelig på engelsk
Skjemaet melding om ansvar for en gravferd er nå tilgjengelig på engelsk, i tillegg til norsk bokmål og nynorsk.
Melding om ansvar for en gravferd - video
Ny video som viser skjemaet i bruk.
Den vil være nyttig for alle fagfolk som bruker DGM
Rapid godkjent som fagsystem
Rapid er nå godkjent som fagsystem, og er tilgjengelig i pilotområdet. I tillegg har gravferdsbyråer i deler av Vestfold nå signert avtale med DGM.