Velkommen!

Denne siden gir en oversikt over hva Digital gravferdsmelding (DGM) er, og hvordan den fungerer mellom ulike aktører i gravferdsprosessen.

Innholdet er rettet mot ansatte hos gravplassmyndighet, krematorium, gravferdsbyrå, helsetjeneste og kommune.

DGM er under utvikling. Du kan abonnere på nyhetsvarsler for å holde deg oppdatert.

Abonner på nyhetsvarsel her

Generell informasjon

DGM med tjenesten Melding om ansvar for en gravferd er nå lansert, og kan benyttes i pilotområdet. Tjenesten vil være tilgjengelig i hele landet i løpet av 2026.

Innbyggeren kan starte med å ta ansvar for en gravferd på én av to måter:

  1. Via innbyggerløsningen Melding om ansvar for en gravferd. Se video 
  2. Via fagsystemet til gravferdsbyrå eller gravplassmyndighet

 

DGM har åpnet for at løsningen kan testes ut i disse kommunene:

  • Bærum
  • Holmestrand
  • Horten
  • Tønsberg
  • Sandefjord
  • Larvik
  • Færder
  • Notodden
  • Midt-Telemark
  • Hjartdal
  • Tinn
  • Bergen
  • Øygarden

Statsforvalteren i Vestfold og Telemark (SFVT) er både prosjekteier og tjenesteeier for Digital gravferdsmelding (DGM). Dette innebærer et helhetlig ansvar for at tjenesten er nyttig, brukervennlig, kostnadseffektiv og av høy kvalitet – og at den kontinuerlig forbedres over tid. 


Ansvar og myndighet 

Som tjenesteeier har SFVT ansvar for: 

  • Å definere hvilke funksjoner og tjenester som skal inngå i DGM 
  • Å sikre at løsningen oppleves relevant og brukervennlig for innbyggere og fagmiljøer 
  • Å være behandlingsansvarlig for personopplysninger som behandles i DGM 

Tilslutning og krav til aktører 

SFVT avgjør hvilke: 

  • Gravplassmyndigheter 
  • Krematorier 
  • Gravferdsbyråer 

som kan benytte Digital gravferdsmelding. 

Målet er at alle relevante aktører i gravferdssektoren tar i bruk tjenesten. 


SFVT kan stille betingelser for tilslutning, blant annet: 

  • Krav til fagsystemer, inkludert funksjonalitet og kommunikasjon med nasjonale fellesløsninger som Maskinporten 
  • Krav til dialog med etterlatte, f.eks. at bestemte temaer tas opp i samtaler med etterlatte 
  • Krav om oppdatert kontaktinformasjon, og at aktørene holder sine opplysninger ajour

Digital gravferdsmelding (DGM) kan benyttes hvis:

  • kommunen er med i pilotområdet, og 
  • den døde og den som skal ta ansvar for gravferden må være registrert i Folkeregisteret.

Denne tabellen viser i hvilke situasjoner innbyggere kan benytte DGM 

Startpunkt

Situasjon 

Start i Ansvarsmeldingen (QR-koden) Start via fag-system  hos byrå eller myndighet
1. Legen har fylt ut elektronisk dødsmelding og ansvarlig er ektefelle, barn eller forelder

Myndigheten og byrået får informasjon umiddelbart etter innsending. Etter møte med byrået, må tilleggsdataene må signeres av ansvarlig før myndigheten får se disse

Alle dataene (som vi kjenner fra "begjæringsskjemaet) må signeres av ansavrlig før myndigheten får informasjon

a) Det skal være askespredning

Tillatelse kan lastes opp i Ansvarsmeldingen

Tillatelse kan lastes opp i fagsystemet

b) Kisten/urnen skal føres ut av landet

Informasjon kan gis i ansvarsmeldingen

Informasjon kan gis i fagsystemet. Foreløpig er det ikke flere data som kan deles i DGM

2. Den døde har skrevet erklæring om hvem som skal være gravferdsansvarlig

Erklæring kan lastes opp i fagsystemet

3. Legen har fylt ut elektronisk dødsmelding og sansvarlig er hverken ektefelle, barn eller foreldre, men f.eks. samboer

Dataene må signeres av ansvarlig før myndigheten får informasjon

4. Legen har ikke fylt ut elektronisk dødsmelding og gravferdsansvarlig er ektefelle, barn, foreldre eller andre

Dataene må signeres av ansvarlig. Dataene går ikke videre til myndigheten før legen har fylt ut dødsmelding

5. Den døde skal gravlegges i kommune utenfor pilotområdet
6. Den døde eller gravferdsansvarlig er ikke registrert i Folkerigisteret. f.eks. utenlansk statsborger eller nyfødt 
7. Den døde eller gravferdsansvarlig har adressesperre (hemmelig adresse)

     

Digital gravferdsmelding (DGM) er etablert hos Statsforvalteren i Vestfold og Telemark (SFVT), under avdeling for justis og vergemål. På denne avdelingen jobber vi også med faggruppe gravplass, som ivaretar statsforvalterens rolle som regional gravplassmyndighet.   


Prosjektgruppe

Den daglige utviklingen av DGM skjer i en tverrfaglig prosjektgruppe med deltakere fra både Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) og SFVT. Gruppen arbeider operativt med utvikling, testing og koordinering mot aktører og fagsystemleverandører.  

Referansegruppe og styringsgruppe

Prosjektet har to overordnede utvalg:

  • Referansegruppe: består av representanter fra lokale gravplassmyndigheter, krematorier, gravferdsbyråer og tros- og livssynssamfunn. Gruppen gir faglige innspill og bidrar til å sikre at løsningen dekker innbyggernes og egne behov.
  • Styringsgruppe: har det overordnede ansvaret for prosjektets retning og prioriteringer. Gruppen består av representanter fra de samme aktørene som i referansegruppen, men på øverste nivå. Dette sikrer bred forankring og god representasjon i prosjektet.

Et fagsystem er et spesialutviklet dataprogram som ivaretar bestemte funksjoner innen et fagområde. I vårt tilfelle gjelder det:

  • dødsfall
  • gravferd 
  • gravlegging

Fagsystemet støtter registrering og behandling av data relatert til oppgaver som utføres av gravplassmyndigheter og krematorier.