Status for pilotering

Status for pilotering

Sist oppdatert 28/11/24

Status på pilotering så langt er at vi for øyeblikket tester innsendinger via Digital gravferdsmelding i samarbeid med Jølstad begravelsesbyrå i Sandvika. Jølstad sender inn utvalgte gravferder via sitt fagsystem, valgt ut i samråd med utviklingsteamet på Digdir. Den som sørger for gravferden må gå inn i Altinn for å signere på opplysningene som gravferdsbyrået har lagt inn i sitt fagsystem som så blir videresendt til både gravplassmyndighet og krematorium. Ett av utvalgskriteriene for gravferdene er at den døde skal gravlegges i Bærum. Dette gir oss løpende tilbakemeldinger på hvordan innsendingen av data fungerer fra de som skal motta dataene. Så langt har vi gjennomført 13 gravferder på denne måten og første gravferd ble gjennomført 17.06.


Status på pilotering for innsending av skjemaet via Altinn (innbyggerløsningen) er at vi har hatt første innsending av Altinn-skjemaet. Dette skjedde i samråd med helsepersonell på et av sykehjemmene i Tønsberg kommune. Helsepersonell har gitt informasjon om løsningen til den etterlatte, og har bedt vedkommende om å gå inn i Altinn for å sende inn skjemaet. Utviklingsteamet jobber nå med å se på tilbakemeldinger fra denne første testen fra alle aktører som er involverte i løsningen. Dette er innbygger, gravferdsbyrå, gravplassmyndighet og krematorium.

Fant du det du lette etter?